onsdag den 13. marts 2013

Let citrus cheesecake



 



Jeg har cravet cheesecake de seneste dage, dog ikke den tunge, kaloriebombe-agtige slags, men den friske og sommerlige. Efter lidt inspirations-søgen på nettet biksede jeg igår min egen lette version sammen, som har et strejf af citrus, og som er lavet på en bund af henholdsvis fuldkornskiks, knækbrød og rugbrød. Og nej, det lyder umiddelbart ikke så indbydende med rugbrød i en kage, men jeg lover, det ikke kan smages, når alle herlighederne er mikset sammen. Jeg pønser på snart at prøve en bær-version og evt. forsøge at fryse den, så konsistensen bliver mere fast. Her får I imidlertid opskriften på citrus-versionen:

Ingredienser:
 
250 g skyr
250 g fromage frais
250 g naturel friskost (jeg brugte Bukos 4 %)
Saften og skallen fra 1 citron
Saften fra en appelsin
Sødemiddel
4 blade husblas
To skiver rugbrød
1-2 knækbrød
Ca. 6 fuldkornskiks
 
Fremgangsmåde:
 
Begynd med at lægge husblassen i et stort glas med vand, og lad det bløde op i et par minutter. Bland herefter skyr, fromage frais og friskost sammen i en skål, og rør så citronskallen i. Hæld saften fra citronen samt saften fra en appelsin i en gryde, varm det op, og tilsæt husblas (uden vand), når blandingen er lunken. Rør rundt, til husblassen er opløst, og rør så langsomt saften sammen med resten af ingredienserne. Smag til med sødemiddel og evt. lidt vanillesukker.
Smuldr rugbrødet, knækbrødet og kiksene, bland det sammen, og fordel det i en rund form til bund (brug gerne en springform, så kagen kan tages ud og serveres fint på et fad eller lign.) Fordel cheesecake blandingen i formen, stil hele herligheden på køl natten over, og pynt med fx smuldrede fuldkornskiks og lidt revet citronskal.
 
Velbekomme og rigtig god onsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar