torsdag den 5. april 2012

Muffinboller med dadler og lime





Igår eftermiddags, da jeg var ved at blive godt skør i bolden af bare at ligge på sofaen, trodsede jeg sygdommen for en stund og kig i køkkenet for at bage. Ah, det var skønt; min indre husmor er jo blevet undertrykt gevaldigt de seneste dage. Med inspiration fra Lene Hansson bagte jeg muffinboller med dadler og lime, og MHH, hvor blev de lækre. De skulle egentlig blive muffins men kom mere til at ligne boller - jeg foreslår derfor, at man bare former dejen til boller på en plade i stedet for at bruge små forme, som jeg gjorde :-)

Til cirka 12 boller brugte jeg 300 g hvedemel, 200 g groft hvedemel, 1 æggeblomme, 1/2 tsk salt, 1 spsk bagepulver, 2 spsk ahornsirup, revet skal af 1/2 lime, saft fra to lime, 3 spsk olivenolie, 1,5 dl. skummetmælk, lidt flydende sød og 50 g dadler.

Mel, salt og bagepulver blandes sammen, hvorefter sirup, æggeblomme, limeskal - og saft, mælk, olie, sødemiddel og de fintskårne dadler tilsættes. Dejen røres godt sammen og hældes i forme (eller formes til boller), og bages i em forvarmet ovn ved 200 grader i 20-25 min. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar