fredag den 23. marts 2012

Rugklappere





Som lovet får I her opskriften på de rugklappere, jeg lavede i sidste uge (det skulle egentlig have været rugbrødsboller, men de blev temmelig flade, så rugklappere er vist et mere passende navn). Jeg lavede dem udfra den kære Lene Hanssons opskrift, som jeg redigerede lidt i, og de blev helt perfekte, synes jeg (altså, bortset fra tykkelsen) og kunne bestemt gå hen og blive en favorit i min bog.

Til 10-12 boller brugte jeg:
  • 4 dl. lunkent vand
  • 1 spsk olivenolie
  • ca 1/4 tsk ahornsirup
  • ca 1/4 tsk groft salt
  • 15 g gær (jeg anbefaler det dobbelte)
  • 300 g rugmel
  • 100 g durummel
  • 100 g groft hvedemel
  • 50 g hvedemel
  • En håndfuld skårne rugkerner

Bland vand og olie sammen, og tilsæt gær, salt og sirup. Rør gæren godt ud, tilsæt melet, ælt dejen, og stil den til hævning tildækket i halvanden time. Form herefter 10-12 boller, og bag dem midterst i en forvarmet oven ved 175 grader i 10-15. min.

Jeg håber, I har en rar fredag i vente.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar