søndag den 4. marts 2012

Lette lørdagsmuffins



I går eftermiddags fik jeg lyst til lidt lækkert under opgaveskrivingen, så jeg gik fluks i gang med at lave lidt lette muffins med gulerod, kakao og nødder. De ser måske ikke udpræget lækre ud, men de smagte altså godt, og så er de et super alternativ til fede og snaskede kager. Det eneste minus var, at de blev en smule klistrede og svære at få ud af formerne. Jeg fandt grundopskriften hos Vægtkonsulenterne, og så tilføjede jeg ellers lidt forskelligt, som jeg lige havde i skabene.

Til 4 muffins brugte jeg  15 g. gær, lidt lunkent vand (kun lige nok til at opløse gæren), 30 g kalorielet mayonnaise, 30 g skummetmælkspulver, 20 g mel (halvt hvedemel, halvt fuldkornsmel), 2 tsk flydende sødemiddel og 1 tsk vanillesukker. Efter at have opløst gæren i vandet, blandede jeg de andre ingredienser i og tilsatte så lidt sukkerfri kakao, 1 tsk kardemomme, en håndfuld hakkede hasselnødder og ca. 50 g revet gulerod. Til sidst bagte jeg muffins'ne i 30 minutter ved 180 grader.

Har man ikke lige skummetmælkspulver liggende (det fås bl.a. i Føtex og Superbest), kan man selvfølgelig erstatte det med mel. Variationerne er mange, og i stedet for gulerødder og nødder, kan man fx tilsætte banan og chokolade, æbler, svesker, eller hvad man lige har lyst til. 

Glædelig søndag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar