mandag den 4. april 2011

Let cheesecake med kiksebund og bær på toppen



Okay... På billedet ser det ikke særligt lækkert ud, men det ér det altså :) Fandt opskriften på denne lækre og lette kage på bloggen 'Det skal smage af noget'. Jeg havde ikke nogen kageform, så jeg lavede den i en tærteform, hvilket er grunden til, at den kom til at se lidt sjov ud - men jeg syntes nu, det smagte super godt, og kæresten klagede heller ikke.

Bunden består af 150 gr Digestive fuldkorns-kiks, som smuldres fint og lægges i formen.
I en skål røres 400 gr let fromage frais sammen med 2 spsk flormelis, to tsk vanillesukker (man kan også bruge vanillekorn) plus saften og skallen fra en halv citron. Jeg valgte også at tilsætte et par spsk Philadelphia light. Blandingen lægges ovenpå kiksebunden.
Til toppen koges 250 gr frosne bær (jeg bruge hinbær, brombær og jordbær) op sammen med 2 tsk rørsukker og et par breve husblas/gelatine (se fremgangsmåde på pakken). Vandet hældes fra, og bærerne placeres som det sidste lag.
Man kan evt. lave flere lag, fx et ekstra lag med kiks ovenpå fromage frais-blandingen.
Kagen stilles i køleskabet i mindst to timer.

Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar